Les e-post

Support

Kvardagar 08.00 – 18.00
Laurdag 10.00 – 14.00

Telefon: 35075740
support@telefiber.no

Fjernstyring support

Kontakt

Telefon: 35075740
postmottak@telefiber.no

Altibox kundesenter

Notodden Energi sitt sentralbord
tlf: 350 25 050
epost: altibox@notodden-energi.no

FAQ – Internett

Tips til stabilt/bedre nett

  1. Utfør en hastighetstest. Det er viktig at denne utføres med kabel for å være helt sikker på at man får pålitelige resultater, da det potensielt kan være støy som forstyrrer WiFi-signalene.
  2. Restart hjemmesentral. Ta gjerne også strøm. Dette løser ofte problemet.
  3. Har du mange enheter koblet opp på WiFi kan det også være verdt å sjekke om noen av disse kan kobles opp med kabel. Om det benyttes for mange enheter trådløst kan dette i mange tilfeller føre til treigt og ustabilt nett.
  4. Sjekk at PC-er ikke laster ned oppdateringer gjennom Windows Update og at Apple-produkter ikke synkroniserer data mot iCloud. Dette vil i de fleste tilfeller bruke all tilgjengelig båndbredde, som igjen fører til treigt nett.
  5. Opplever du fremdeles problemer med treigt/ustabilt nett, ta kontakt med support og de vil hjelpe deg videre.

Ustabilt og/eller treigt nett

Opplever du ustabilt eller treigt nett må man i første omgang avdekke om dette skyldes WiFi eller om det er linjen inn til huset som er problemet.

Ofte viser det seg at det er forstyrrelser på det trådløse nettet som forårsaker ustabilitetene. Det kan være andre trådløse nett i nærheten som skaper forstyrrelser, mikrobølgeovn, trådløs fasttelefon osv.
Om du benytter deg av en egen trådløs router kan det ofte hjelpe å bytte kanal på det trådløse nettet. Hvordan dette gjøres avhenger av hvilket utstyr man har, men det står som oftest i manualen for den trådløse routeren.

Om du ikke har egen trådløs-router kan teknisk support hjelpe deg med å feilsøke problemer med det trådløse nettet som er konfigurert opp på utstyr levert av oss.
Skulle man i tillegg avdekke at nettet er ustabilt og/eller treigt på kabel kan support hjelpe til med å feilsøke dette også.

Merk: support kan ikke hjelpe om det er kundens utstyr som forårsaker problemet.

Utfall av internett-tjenester

Om du mangler internett kan man først forsøke å restarte hjemmesentral og egen trådløs-router om man benytter seg av dette.

Skulle internett fremdeles være utilgjengelig kan det også være greit å sjekke status på hjemmesentral. Lyset for internett skal lyse grønt om signal blir levert inn til huset.
Skulle det lyse rødt her kan det tyde på problemer med hjemmesentral eller fiber; ta i så fall kontakt med teknisk support som kan hjelpe deg videre.

Det kan være at internett/TV-tjenester er nede pga. vedlikehold. Du kan sjekke driftsmeldinger på www.driftsmeldinger.net

Hastighet

Hastighetstest
Om du er usikker på om du får den hastigheten du skal ha kan du foreta en hastighetstest.

Når du skal utføre en hastighetstest av internett-tjenester er det flere faktorer som kan påvirke resultatet.
Om du er koblet til WiFi vil du i de fleste tilfeller få en lavere hastighet enn om du hadde koblet deg direkte på hjemmesentralen med en nettverkskabel.
Det er derfor anbefalt at man benytter seg av en kablet forbindelse til hjemmesentralen når hastighetstesten utføres.

For å utføre selve testen kan du bruke f.eks. www.nettfart.no

Tips til bedre hastighet
For optimal hastighet bruk en kablet forbindelse – ikke trådløst.

Om det er flere enheter som bruker internettforbindelsen samtidig kan dette gi utslag i lavere hastigheter enn forventet.

Mange routere har i dag to forskjellige nett; 2.4 GHZ og 5 GHZ. Det kan derfor være verdt å sjekke begge frekvensene:

  • 4 GHZ gir lengre rekkevidde, men lavere hastighet.
  • 5 GHZ gir kortere rekkevidde, men høyere hastighet.

Om du har bridget hjemmesentralen og bruker egen router kan det være en begrensning i denne som gir utslag i lavere hastighet.
Vi har dessverre ikke mulighet til å feilsøke på kundens eget utstyr.

Bridge/bro-modus

Om du har en Inteno FG-101 eller FG-500 og ønsker sette denne i bridge mode/bro-modus slik at du kan la din egen router håndtere trafikken kan dette utføres av support.

Ta kontakt med teknisk support så vil de hjelpe deg videre.

ADSL Modem:

  • PWR: Denne lampa skal lyse når modemet er på. PWR står for Power, altså om det er strøm på. Om den ikkje lyser når du pluggar i strøm adapter så er anten kontakt, adapter eller modem øydelagt.
  • SYS: Denne lampa skal lyse når modemet fungerar som det skal. Om den ikkje lyser er det noko gale inni modemet.
  • LAN: Ein av desse lampene skal lyse når maskina di er kopla til modemet med kabel. Om lampa ikkje lyser er det noko galt på modemet, nettverkskabelen eller nettverkskortet ditt.
  • DSL: Denne lampa skal lyse når modemet ditt har kontakt med sentralen vår. Om den ikkje lyser er det noko galt med modemet, kabel mellom det og sentralen eller sjølve sentralen.
  • INTERNET (PPPoE/ACT): Denne lampa skal blinke når du brukar maskina di på nettet. Lampa indikerar Internett trafikk.
  • WLAN: Denne lampa skal lyse når det trådlause nettet er på. Om du har eit modem uten trådlaus sone  har du ikkje denne lampa. På nye modem er det ein knapp i tillegg der du kan slå dette av/på.

Virus

Om du har anti-virus program, bør du oppdatere dette og kjøre ein ny sjekk. Om  programmet ikkje greier å fjerne virus, kan du gå på sidene til Norman eller Norton og laste ned program som er laga for å fjerne spesielle virus. Om du ikkje har anti-virus program må du skaffe det.  Eit anna alternativ er å skanne maskina frå nettet med for eksempel Trend Micro sitt Housecall.

  • Kva virus program bør eg bruke?
    Det er opp til deg. Norman Antivirus og Norton Antivirus er program mange brukar eller td.  AVG Antivirus som er eit gratisprogram. Uansett program må desse oppdateres jamnt for at nye virus skal bli oppdaga og fjerna frå maskina di.

DNS

Kva er DNS i Telefiber ?
Primær DNS:   94.139.66.250     Sekundær DNS:    94.139.66.254